Nézzük meg, milyen kortárs kiállítást érdemes megnézni a nyári pangás idején a fővárosban! Irány a FUGA építészeti központ és Albert Ádám pazar anyaga!
Albert egy természettudományi múzeum kellékeit varázsolta el a pinceszintet elfoglaló kiállításán. Dizájnérzékeny és áltudományos, nagyon-nagyon fifikás és nagyon-nagyon up-to-date.
Az egyik helyiségben öreg diavetítők, agyonretusált, homályos fekete-fehér fotókkal. Elmosódó növényillusztrációk dinoszauruszoknak való buja őserdővel, illetve kopár fásszárúakkal. Előttük pár valódi növény: pici zöld hajtások Petri-csészében, gondosan beállított nagyítók alatt. Épp térdmagasságban. A képzőművészet itt a természettudománynak és úgy általában a rendszeralkotó kutatói igénynek ad randevút. Emlékművet nem állít, hiszen Albert cinikusan, csupa macskaköröm között beszél az elnevezési rendek – felvilágosodásból eredő – tudományos optimizmusáról. (Innen a latin cím is, a DESCRIPTIO, azaz leírás.)
Nála a lámpagép üres kockarasztert vetít a pincefalra, a könyvtárból lopott fiókos szekrényben nincs egy darab karton se, az üvegharangok semmit sem védenek. A földgömbökről levakarták a térképet, majd egy karosszérialakatosnál színre fújták és felfényezték őket.
Minden őrülten (kissé a retróból merítve) dizájnérzékeny, a szépen csillogó glóbuszok, a gondosan esztergált talapzatok, a globális szállítmányozásra utaló óriásrajzok. Albert játékba hoz egy óriási teoretikus szövegtengert, a györgypéteri múzeumtanulmányoktól kezdve Carl von Linné biológiai elnevezéstanáig. De mindvégig kívül marad, fanyaran kérdezve, hogy mégis mi végre?
A világot „leírni” nem lehet, a tudományos produkció elillan, elenyészik, marad a szexi, szuperdizájnos tálalás.
A fotókat megbízható képszállítónk, Erdei Gábor (Art Detektor) készítette. Még több kép itt.
© Flash Art Hungary / Erdei Gábor
Albert Ádámról egy egész portrét közölt a Flash Art 2013/1. száma.