Chief Editor 2014.02.26. 13:33

Gyártósoron

_MG_3764.JPGHogy senki se mondja, hogy nincs jó új festészet Magyarországon! A legutolsó Flash Artban meginterjúvoltuk a világ jó pár szemtelenül fiatal kurrens festőtehetségét. A lap pár magyar szereplőjének részvételével pedig összeállítottunk egy lendületes képválogatást, pop-up formában.
_MG_3625.JPG
Tudjuk jól, hogy a táblakép ismét reneszánszát éli a nemzetközi porondon. Mi másról szólhatott volna az aktuális villámkiállításunk (Gyártósoron), mint a festészetről magáról, ami rendületlen termeli a produktumokat a végtelen esztétikai gyártósoron?
Huszti_1.gif
Kezdtük egy szórakoztatóipari termékkel, a lapra ragasztott legókockákkal, és legókockákra ragasztott címlappal. (Ami megint csak felkerült egy legókockás táblára.) A játékmester egy most végzett fiatal grafikus, Felsmann István.
_MG_3508.JPG_MG_3506.JPG
Ugyanez a technika közelről:
_MG_3715.JPG
Az egy estés kiállítás Barabás Zsófi organikus gomolygásba oltott geometrikus formáival folytatódott, a „városi szövettannal”.
_MG_3579.JPG
Utána Bánki Ákos fröcskölte ki magából minden szenvedélyét, képalkotó és képromboló ösztönét. A falon egy régebbi performansz-féleség nyomai, ráfestett gesztusokkal és ráragasztott pszichológiai pöttyökkel.
_MG_3666.JPGBánki.gif
Az őserővel szemben OSB lapra mázolt elnagyolt, mégis fájóan festői ügynökportrék sorakoztak. A levéltárak dossziéiból kerültek elő – rá lehet keresni a leltári számukra! Hulladék anyag, rutinszerű festő robot, elhordható, filléres képek. Huszti János az ajándékozás édes máza alá rejti a múltfeltárás keserű piruláját. (Hamarosan ismét elkótyavetyél pár képet!) Az ügynökportrék ipari miliőben készültek, egy vidéki üveggyárban, és itt, a helyszínen, a PP Center egykori gyártócsarnokaiban.
_MG_3663.JPG
A gegek és érzelmek után a „legújabb geometrikus” Szinyova Gergő csillogtatja meg nem-geometrikus vénáját. Hűvösen profi vásznak, pár rejtett gesztussal – például a vászon fonákjára fújt festékcsíkokkal. Cinikus formalizmus.
Szinyova_1.gif
A sarok öntött betonján Albert Ádám olt ki minden történetmesélő kényszert. Abszolút zéró zománclapokon: a három alapszín monokróm mágiája.
_MG_3696.JPG
A monokróm után is van élet, a pop-up kiállítás közönsége a Partizán Galéria termeiben Vörösbegyet kortyolt és karamelles kukoricát ropogtatott. Hogy a képek gyártósorát újra és újra végigjárhassa.
_MG_3602.JPG_MG_3907.JPG_MG_3698.JPG

 

 

A riportfotókat megbízható képszállítónk, Erdei Gábor (Art Detektor) készítette. Még több kép itt.
© Flash Art Hungary / Erdei Gábor
A Gyártósoron című, Flash Art pop-up kiállítás 2014. február 21-én volt látható a PP Centerben vándorló Partizán Galéria éppen aktuális helyszínén.

Címkék:festészet monokróm Flash Art Pop-up kiállítás Albert Ádám Felsmann István Barabás Zsófi Bánki Ákos Husztti János Szinyova Gergő Partizán Műterem és Galéria 53 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://flasharthungary.blog.hu/api/trackback/id/tr175833620

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nick Leeson 2014.02.27. 21:50:15

Nem tudom mi értelme van annak, hogy ezeknek az embereknek valakik bemagyarázzák, hogy ők művészek. Ugyanis nagy valószínűséggel nem azok. Egyszerűen csak szeretik a nagy semmit csinálni/termelni/készíteni.
Talán a LEGO-s dologban van kreativitás, a többi tűzrevaló...

El tudom képzelni milyen elképesztően izzadtságszagú lehet egy ilyen "kiállítás"! Azt mindenki látja, hogy a művek nagy szarok. Azt is, hogy ők maguk sem tudnak jobbat. De mivel mindenki nagy művésznek vagy műkedvelőnek hiszi magát, így elégedett pofával bámulják a nagy semmit. Miközben próbálnak minél nagyobbakat mondani, a lehető legkacifántosabb, álművelt, művésznyelven. Így lesznek "bizonyos körökben elismert" művek, az emberek 99%-a által kalap viccnek tartott tákolmányokból.

nyikk 2014.02.27. 23:52:24

@Nick Leeson: És még vedd hozzá, hogy az itthoni művészeti oktatásban az ilyen izék készítése az elvárás, ,mert hogy ez a művészet..ha meg kínodban fantasy figurákat rajzolsz, hogy legalább valami újat, egyedit hozz létre, akkor az meg giccs.

mizie 2014.02.28. 00:32:47

Te jó isten... 2014-ben még mindig ott tartanak hogy Pollockot koppintják?
Tökéletesen fantáziátlan és esztétikum-mentes az összes. A Vogue-os jó poén, de kb ennyi.

"organikus gomolygásba oltott geometrikus forma" - ezen remélem hangosan röhögött mindenki. Már az elnevezés is vicc, de ami kép alatta van :D :D :D

AkosJaccik 2014.02.28. 01:21:48

Minden tisztelettel, ha a vörösből és a kékből indulok ki, akkor additív színkeverésről beszélünk, és a harmadik alapszín a _zöld_. ...igen, olvastam olyan weblapot, amely a sárgát nevezte meg, többet is, és mind egyformán baromság. Komplementer színek talán még lehetnek, fejből meg nem mondom, de alapszínek ebben a formában semmiképp. Az alapszín-érzet fiziológiai háttere, hogy jelenlegi ismereteink szerint az emberi szem három megfelelő receptorának érzékenységi csúcsa éppen a "vörös-kék-zöld hullámhosszokra" esik, pongyolán megfogalmazva.
Az esztétikai ítélet nem az asztalom, de ha a mű címe valóban a fenti, akkor egyszerűen elvi hibás. Ez, gondolom, bár a művészi szabadságba belefér, egy minimális kis problémát azért talán mégiscsak jelent egy olyan alkotásnál, ami az idealizált formákon túl kimondottan a színekkel operál.
Persze, nekem mindegy, hovatovább az is lehet, hogy ez valami frankó színrendszer, amiről még nem volt szerencsém hallani... ha azonban mégsem én tévedek (és inkább tévedjek én!), akkor mit tanulnak vajh', ha nem színtant...? Marketinget?

csentecsa 2014.02.28. 01:23:25

@Nick Leeson: Hát ezek tényleg nem valami jók, de azért a modern művészetben is vannak érdekes alkotók. Ott van pl. Barcsay(már rég meghalt). Alkotóként konstruktivista volt, viszont tanárként a művészeti anatómia tanára volt a képzőművészetin. Tehát nagyon is tudott rajzolni. Mai napig használják az általa illusztrált, szerkesztett könyvet.
Néhány műve..

viragjuditgaleria.hu/pics/paintings/barcsay_jeno-gyar_1946-a_devenyi_gyujtemeny_94.jpg

mek.oszk.hu/05400/05466/html/rajz3.jpg

...

ayad 2014.02.28. 07:57:00

En is zavarba jottem...komolyan vannak olyanok 2014-ben az egyetemen, muveszi/barati-korben akik azt mondjak 3 monokrom tablara hogy "Hallod, ez igen, ezt ki kell allitanod!"?....Tenyleg nem ertem.

troutman 2014.02.28. 08:13:29

Upsz, valaki tényleg beleszart a zongorába.

Chief Editor 2014.02.28. 09:54:21

@AkosJaccik: ez nem egy túl új színrendszer, hanem a legrégibb. Ha összekevered a sárga és a kék festéket, mit kapsz? Zöldet. Talán ezért hívják a festészetben a sárgát, a pirosat és a kéket az alapszínnek. Ötven éve mindenki ezt is válaszolta volna, de azóta a tévé és a digitalizáció megbonyolította az alapszín kérdést. Többek között erről a váltásról is szólnak ezek a zománctáblára (!) égetett alapszínek. Megváltozott a viszonyunk olyan ősi témákhoz is, mint az alapszínek.

Chief Editor 2014.02.28. 10:01:56

@nyikk: sajnos nem tud mindenki törpöket és elfeket festeni, meg bikinis amazonlányokat, megfelelő arányokkal és pontos ponyvautalásokkal; ők csinálnak kínjukban absztrakt képeket, ezzel fedve el, hogy sose tudnának fantasy illusztrációkat csinálni egy kamasz szubkultúra számára!

Amocsok 2014.03.13. 23:29:05

@Chief Editor: Amiről te írsz, az egy széles körben elfogadott tévhit. A kivonó (szubtraktív) színkeverés alapszínei valójában a sárga, cián (világos kék), magenta (bíbor, meleg ibolya). Az összeadó (additív) alapszínekkel (fényszínekkel) ellentétben az ideális arányú keverésükkor nem fehér, hanem majdnem fekete (sötét szürke) "szín" keletkezik. A spektrum színei összeadódva fehér fényt eredményeznek, a festék színek (pigmentek) egymással keveredve kivonnak bizonyos hullámhosszú fényszíneket.
Az viszont tény, hogy iskolai célra kereskedelemben kapható olcsó festékek színválasztéka és minősége nem kedvez a tudományos ismeretek közvetítésének, ezért a tanítónéni kénytelen azzal beérni, hogy a három alapszín a sárga, piros és a kék. Valami abból is kijön.

Amocsok 2014.03.13. 23:43:55

@Chief Editor: Hamis nyomon jársz. Ha Picasso életművéből csupán a kubista alkotásait ismernéd, vagy a már fentebb említett Barcsay Jenőtől csak a konstruktív képeit, őket is tehetségtelennek kiáltanád ki? Vagy esetleg te ismered az itt kiállító művészek életműveit? Arról meg nem is beszélve, hogy a vizuális művészetek már rég (19. sz. vége) meghaladták a valóság szolgai másolásának eszményét. Erről szólt az egész 20. század, és bizony, ma már az is lehet művész, aki nem tud anatómiailag helyesen megrajzolni egy emberi testet. A rajzi, technikai tudás másodlagos, a főszerep a gondolaté.

Amocsok 2014.03.13. 23:54:36

@Nick Leeson: "szemtelenül fiatal" művészekről van szó, talán még nem késtek le életük fő művéről.

Amocsok 2014.03.14. 00:04:26

@nyikk: Nem baj ha kételkedem abban, hogy a fantasy figurák rajzolásában lehet még túl sok újat hozni? Szép volt, jó volt, az is lefutott. Nem önmagában giccs, hanem a céltalan újracsócsálásával válik azzá. A giccs jelentése viszont folyamatosan változóban van. Ma már a giccs is emelkedhet művészi szintre.

Amocsok 2014.03.14. 00:12:41

@mizie:
"Te jó isten... 2014-ben még mindig ott tartanak hogy Pollockot koppintják?"
Szerintem, ez nem annyira rossz. 100-150 éve még 400-500 éves műveket koppintottak, nem csak a tanoncok, de még a mestereik is.
""organikus gomolygásba oltott geometrikus forma" - ezen remélem hangosan röhögött mindenki."
Nem. Én nem röhögtem. Megnéztem a képet, és azon organikus formák gomolyognak, geometrikus formák körül.
A kép címe, ha jól értem, "városi szövettan".

Amocsok 2014.03.14. 00:29:32

Félreértés ne essék, az itt leírt kritikáknak persze van némi alapja, csak nem visznek sehová. Az itt kiállító fiataloknak általában több ismeretük van a művészetről az itt kritikát mondóknál. Abban sem tévedek talán, hogy az itt megszólalók többsége nem gyakorló művész, esztéta, művészettörténész. Így hát az ilyen jellegű (haszontalan) leszólásokat az érintettek meg sem hallják.

mizie 2014.03.14. 01:09:20

@Amocsok: "az itt leírt kritikáknak persze van némi alapja" aztán "az ilyen jellegű (haszontalan) leszólásokat az érintettek meg sem hallják."

:DDDDD

Tényleg nem trollkodni akarok, de büszkeségből nem lehet jóllakni :(

Amocsok 2014.03.14. 01:51:00

@mizie: Fiatal, "szemtelenül fiatal" művészekről van szó, akik az egyetemen elsajátították a szakma alapjait, de ez még közel nem jelenti azt, hogy már megtalálták a saját stílusukat, a számukra legszerencsésebb, legtesthezállóbb kifejezési módokat. Rajzi tehetségükre, a bemutatott anyagból nem nagyon következtethetünk. Az, hogy nagy elődökre hajaznak, az meg érthető. Ezekről, "ezektől" tanultak. Azt akarjuk rajtuk számon kérni, hogy miért nem indulnak el az őskortól, és járják be lépésről lépésre a művészeti korok minden stílusát és irányzatát? Talán mert a fizikus sem végzi el az összes kísérletet csak azért, hogy minden egyes már ismert összefüggést bizonyítson. Amit már egyszer felfedeztek, kitaláltak, azt nincs értelme újra felfedezni vagy kitalálni (legfeljebb a tanulási folyamat részeként csupán). Rendben, a haszontalan-t jobb lett volna nem zárójelek, hanem idézőjelek közé tennem. Ők érzik igazán haszontalannak, és én ezért érzem nem túl hasznosnak. Nem fognak itt megrekedni, nem az "ilyen jellegű" (durva), ledorongoló kritikák miatt, hanem mert számukra is ez csupán egy állomást jelent. Az viszont egy nehéz kérdés, hogy hová tudnak majd eljutni a későbbiekben. A 20. században szinte mindent elkövettek a vászonnal és a vásznon, amit csak lehetett. Volt már némi múltba révedés is. Nem lesz könnyű számukra "saját" utat találni.

"Tényleg nem trollkodni akarok, de büszkeségből nem lehet jóllakni :( "
Abból nem. A művészek egy része (a még be nem futottak, de tehetségesek) természetesen arra kényszerül, hogy kettős életet éljen. Csinálja a saját dolgát, és mellette gyártja az eladhatót (a bóvlit, a giccset, az utánzatokat) a kis piacra. Itt viszont nem hogy hátrány a plagizálás, de kimondottan előny. Vagy van az a lehetőség, hogy hátára veszi a festőállványt, és keres egy olyan országot, ahol nyitottabbak a művészetére, és megfelelő vásárlóerő is biztosított az életben maradásához. De ez már politika.

mizie 2014.03.14. 15:25:57

@Amocsok: Írtó nehéz manapság művésznek lenni, nem tagadom. De remélem nem azt csinálják, amit írsz, hogy tőlük stílusidegen giccset adnak el a piacra, mert ezzel kb hazavágják a nevüket jóelőre. Ha így cselekszenek kb semmi esélyük a későbbi "befutásra", mert be lesznek skatulyázva. A műkereskedelemben sajnos így megy. Vagy hiteles vagy véged van.

Pollock talán azért érdekes kérdés, mert egy nagyon szerencsés korban nagyon szerencsésen csinálta amit csinált és azon nagyon kevesek egyike, aki a divat-művészettel 5-10 év után is talpon maradt. Az ilyen irányzat nagyon gyorsan kopik és pont ezért nagyon szerencsétlen 2014-ben hasonlókat kiállítani. És itt közel sem arról van szó, hogy egy mestert másol, mert Pollocknak a kor és a közeg adta az értékét, nem az esztétikum.

Kitűnni nagyon egyedivel lehet csak. Az itt bemutatott művek nagyon nem efelé mutatnak, még ha csak állomásnak tekintjük is őket az életműben :(

Sapika 2014.03.14. 22:10:11

@Chief Editor: Ez a kiállítás még megnézhető? Ha igen, akkor esetleg megtudhatók a nyitvatartási idők? Nem trollkodok, nekem ezek tényleg tetszenek, bár azt nem tudom eldönteni, hogy mennyire eredetiek.

@Amocsok: egyetértek, amiket itt irkáltál, bár én nem tudtam volna ezeket szabatos mondatokba szedni. Amin sokszor eltűnődtem már, az ez a mondatod:
"A 20. században szinte mindent elkövettek a vászonnal és a vásznon, amit csak lehetett." Ebből ugye az következne, hogy ne festék és vászon legyen, hanem olyasmi, ami úgy 50 éve még nem volt, vagy már volt, de még nem használható állapotban.
Bár végül is a látásmód, gondolkodásmód, stb. kellene, hogy a lényeg legyen, nem a forma. (Vélem én, aki semmilyen művészethez sem értek. A ritmus csak szolga ... ha szabad ide közhelyeket is írni.)

Amocsok 2014.03.15. 11:05:38

@mizie: Nem kell saját nevük alatt futniuk. De írhattam volna azt is, hogy a művészkedés mellett titkos nagymama recept alapján főzött baracklekvárral bizniszel a helyi piacon. Pollock ki akart törni (ki is tört) az elfogadott keretek közül. Példakép. Amíg nem tudunk jobb Nemzeti dal-t írni mint Petőfi, addig csak szavaljuk.
"Kitűnni nagyon egyedivel lehet csak." Ezt mondtam én is. Nehéz, de nem lehetetlen, ezért nem venném el senkitől a lehetőséget. Sok, ma már festőóriásként tisztelt 20. századi művész korai munkáit nézegetve, azt vehetjük észre, hogy szinte minden irányzatban kipróbálták magukat mielőtt rátaláltak volna saját stílusukra. Amit hiányolhatunk esetleg az utánzatokban, az a plusz mondanivaló. De majd annak is eljön az ideje, ha a tehetség adott. Ha nem, akkor marad a giccspiac. Talán még jobban meg is lehet belőle élni.

Amocsok 2014.03.15. 11:16:04

@Sapika: A cikk a táblakép reneszánszáról ír. A vásznat csak azért írtam, mert sokan azt tartják, hogy a festmény csak akkor érték, ha az vászonra készül, kizárólag olajjal. Természetesen, minden másra is gondoltam.
"Ebből ugye az következne, hogy ne festék és vászon legyen, hanem olyasmi, ami úgy 50 éve még nem volt,..." Nyitott ajtó. Ma már nincsenek eszközbeli határok, csak a befogadásnak vannak határai, de azok kőkemények. Valahol az impresszionistáknál húzódik a vonal. Itt verte le a drótakadályt a szocreál, amit egy időre elsöpört a rendszerváltás, de mára megint előkerült, és úgy tűnik, nem sokkal arrébb fogják azt ma sem leverni.
Rendőrök vitték el a Vigadó ellen tüntetőket
index.hu/kultur/2014/03/14/tuntetes_a_vigado_elott/

mizie 2014.03.15. 11:40:31

@Amocsok: Én senkitől nem szeretném elvenni a lehetőséget. Tök jó, hogy kiállítanak és megjelennek fiatalok. A baj ott kezdődik, hogy nincs saját ötlet.

Természetes, hogy ha valaki példaképként vagy mesterként tekint egy nagy művészre, akkor kis ideig hasonlókat alkot, de már azokban is látszania kell egyediségnek és azért egy 25-35 éves művész már közel sem "szemtelenül fiatal" és nagyon is elvárható az egyéniség megjelenése.
Az itt bemutatott művekben sajnos még a szikráját sem lehet felfedezni ennek.

Engem ez azért bosszant, mert nagyon sok kiállításon megfordulok és a legtöbben az új művészek közül nem mutatnak semmit, ami borzasztó képet fest az itthoni állapotokról. Szívesen vásárolnék, érdeklődnék, ha lenne olyan, amiben látok valamit, de egy kezemen meg tudom számolni az utóbbi 5 évben megjelent érdekes embereket :(

Amocsok 2014.03.15. 11:47:30

@Sapika: De! Azért látok némi elmozdulást a közgondolkodásban. Azért az már valami, hogy legalább a legós kép tetszik néhány embernek. Igaz, hogy ehhez azért szükség volt a dadaizmusra is, úgy 100 évvel ezelőttről, de ... nem vagyunk mi egy Párizs, vagy New York. Ahogy a mondás is tartja, "Lassan járj...". No meg Pató úr is, ugyi.

Amocsok 2014.03.15. 12:00:06

@mizie: Sok igazságod van. Minden persze csak szerintem.
Először is, azt mondja a cikk, hogy a táblaképnek reneszánsza van. Ez nekem már önmagában gyanús, mert egyszer már volt (akkor sem túl nagy sikerrel, szerintem). A művész anyagi függetlensége nélkül nehéz elképzelni művészi függetlenségét (nem mindenki alkalmas van Gogh-nak). A kínálat magában mit sem ér. Vegyük sorra a befutott magyar művészeket, majd nézzük meg, hol érték el sikereiket! (De bármely más területen is körülnézhetünk, kivétel talán a politikusi szakma.) Magyaroktól vásárolj külföldön! :) Mondjuk, drágábban teheted.

Chief Editor 2014.03.15. 14:03:46

@Sapika: sajnos már nem megnézhető; egy napos esemény volt: villámkiállítás. Legközelebb két hónap múlva esedékes hasonló.

Sapika 2014.03.15. 21:52:15

@Chief Editor: Kösz szépen. Véletlenül vetődtem ide (ránéztem Amocsok kolléga bejegyzéseire, hol jár éppen, hátha érdekes hely.)
Eztán jövök gyakrabban, fáradtan, munka után jó kikapcsolódás lesz.

Sok többletmunkával járna, ha egy sarokban, kis fontmérettel kiírnád az adatokat a jövőben? Hol és mikor lehet látni a tárlatot; milyen módon kerültek össze az alkotók, és hogy melyik képet ki csinálta. Vagy egy linket arra a helyre, ahol ezek olvashatók? Itt most kattintgattam szorgosan linkekre, de úgy látszik, rosszul,mert ezeket az adatokat nem találtam meg.

Sapika 2014.03.15. 21:53:27

@Amocsok: "Azért látok némi elmozdulást a közgondolkodásban."
Hol lehet látni a közgondolkodást?

Sapika 2014.03.15. 21:59:13

@Chief Editor: @Sapika: (az előző kommentem kiegészítése)
Ránéztem még pár ajánlott bejegyzésre itt a blogon, köszönöm szépen! Például az idén nem jutottunk el az Art Marketre, de legalább itt láttam most vmennyit belőle.

Egyébként dilettáns múzeum- és kiállításlátogatók vagyunk nejemmel. Venni ugyan nem veszünk semmit, de én lelkesen fényképezem, ami nekem érdekes. (Már ha lehet fényképezni.)

Amocsok 2014.03.15. 23:57:36

@Sapika: Ezt, bizony, nehéz lesz elmagyaráznom. Ha a Földről szemléljük a dolgokat, akkor a Nap, a Hold, a csillagok és más égitestek mozognak, miközben a Föld látszólag mozdulatlan. De ha képesek vagyunk, akár csak gondolatban is elhagyni a Földet, nyilvánvalóvá válik, hogy amit addig mozdulatlannak véltünk, az is mozgásban van. Ha képesek vagyunk ugyanerre a közgondolkodással kapcsolatban is, akkor csodás lehetőségek nyílnak meg előttünk. Rájövünk, hogy a közgondolkodás változik, és ha ennek (önkényesen bár)de irányt is adunk, akkor mozgásba is jön. Ha azt mondom, dadaizmus, akkor 'Fú! Hülyeség!', de ha legó, akkor jópofa. Parányi elmozdulás ez, de az én önkényesen kijelölt irányaim szerint pozitív.
Te most froclizni akarsz?
És a hála, amiért elvezettelek ide?

Sapika 2014.03.16. 00:15:04

@Amocsok: "Te most froclizni akarsz?"
Nem, de a múltkor te magyaráztad el, hogy ide a blog.hu-ra röhögni jár az ember. Hartland kolléga pedig egy másik helyen azt mondta aggódásomra, hogy pár tucat barom jár ide trollkodni (bocsánat, ő sokkal udvariasabban fogalmazta ezt meg), akiket reprezentatív mintának nevezni túlzás.
----
Persze, ha a közgondolkodás a statisztikai átlag, akkor az átlag igénye úgy tűnik, a közhely és a giccs. Amit pártunk és kormányunk igyekszik is maximálisan figyelembe venni. (Amint Hruscsov is anno, az egykori Elfajzott Művészet kiállításról nem is beszélve.)

Viszont valakik mégis csak megtöltötték a Chagall - Álmos kiállítást (persze tudom, hogy ezek 50-100 évvel ezelőtti dolgok), most a Bálint Endrén meg a Rozsda Endrén is volt szerencsére érdeklődés, a Művészetmalomban is nézelődtek számosan azon a decemberi vasárnapon, amikor ott voltunk, azokban a termekben, ahol a kortársak voltak. A Buktát is számosan nézték, a Mi a magyart is. Persze lehet, hogy ez mind ugyanaz a kb. 10.000 ember, ami ugye csak 0.1%.

Sapika 2014.03.16. 00:25:32

@Amocsok: @Sapika: ja igen, az előbb kihagytam: az Oleg Kulin - Blue Noses kiállítás termei sem kongtak a Ludwigban, és az art fair is elég zsufi szokott lenni.
Más kérdés, hogy ezek a látogatók nem tűnnek módosnak, tőlük a szegény kortárs művészek álla felkophat.

Nejemmel mi speciel össze tudnánk spórolni kortárs képre valót (még egyelőre, kopp, kopp, kopp), viszont azt a pénzt inkább a halmozott hátrányos helyzetű gyerekek oktatásra küldjük, főleg Berettyóújfaluba.

Amocsok 2014.03.16. 00:40:13

@Sapika: Ez nem röhögős blog bakker. Láttál itt rajtam kívül valakit politizálni? Politikai fórumba járunk röhögni.
Hartland?! Ide? Trollkodni? Rajtam, meg rajtad kívül itt egyetlen troll sincs. Egyáltalán, ki az a Hartland?
Nyikita..., az látod jó vonal.
A Chagallt, meg a Mi a magyar?-t emeljük innen ki! Chagall bőven belefér a magyar szívnek oly kedves, keleties mesevilágba. Rokon, mondhatnám, ha nem éppen zsidó lett volna. Szocsiban azért nyomták rendesen. Ott szándékosan feledkeztek meg arról, hogy miért hagyta el a hazáját, itt meg sokan nem is tudták, hogy kinek a kiállítására mentek el. A Mi a magyar? meg ugye, nem volt zökkenőmentes. Jót tett neki a botrány, no!
De én nem írtam százalékokról. Nem is tudom, mi lenne a sok vagy a kevés. Bár, a nejem szerint maximalista vagyok. Akkor, olyan 80-90?

Amocsok 2014.03.16. 00:50:34

@Sapika: Jaaa!? Hogy te főleg Bp-i helyszínekről szerzed a tapasztalataidat? Berettyóújfaluban mi a helyzet? Milyen ott a művészeti élet manapság? Milyen gyakran járnak onnan az emberek a fővárosi kiállításokra?

Amocsok 2014.03.16. 00:53:21

@Amocsok: Voltak ezek az orosz avantgard festők, akik komplett kiállításokkal járták a falvakat, még a nagy Sztalin idején. Persze ők is el lettek zavarva egy idő után.

Sapika 2014.03.16. 01:03:49

@Amocsok: " Berettyóújfaluban mi a helyzet? Milyen ott a művészeti élet manapság?"
Kitűnő. Ugyanis ott működik az Igazgyöngy alapítvány, kik HHH (főleg mélyszegénységben élő cigány) gyerekek alkotásaival nemzetközi díjakat hoznak be.

A 0.1% természetesen a BP + agglomerátumból jön össze, meg a pár egyetemi városból. Járnék és a Modembe is, csak túl messze van. Egyszer voltam ott. Épp egy kortárs szlovák kiállítás vége felé jártak (egy részük nekem nagyon érdekes volt), és pont aznap nyílt meg a Tót Endre kiállítás. Utóbbi művészi értékét meg nem tudnám ítélni, de nagyon jól szórakoztam rajta, órákat eltöltöttünk ott, és végigfényképeztem szinte az egészet.

Amocsok 2014.03.16. 01:14:05

@Sapika: Ah! Igen. Hallottam már az Igazgyöngyről. (Aki nem, sürgősen nézzen utána!) Utóbbi művészi értékét akkor meghatározom én. Te jót mulattál, sokaknak kiverné a biztosítékot, összességében... eléggé művészi.

Amocsok 2014.03.16. 01:16:35

@Sapika: Bocsi! A nagy ünneplésben kicsit elfáradtam tegnap. Jó éjt neked! És minden blogolónak is. Természetesen.

Sapika 2014.03.16. 13:03:30

@Amocsok: "sokaknak kiverné a biztosítékot"
Hát ez az, amit nem értek. A statisztikák szerint tömegek néznek pornót a neten (többen, mint bármilyen egyéb tartalmat, és mindkét nemből). A múzeum falán viszont fennakadnak, ha mondjuk egy tényleg művészi, de erotikus régi indiai festmény jelenik meg picit átvariálva,* vagy ha T.E. sima pornóképekből kivágásokkal készít sokkal színvonalasabb képeket. Az "Örülök, hogy pecsételhetek" sorozat némileg egy Menzel film folytatásának tűnt, de azért kellemes darabok.

----
* Tót Endre műveiről van itt szó, melyek a MODEM-ben voltak láthatók tavaly.

Amocsok 2014.03.16. 17:49:21

@Sapika: Rosszul tudod. Pornót csak deviáns, drogos, aberrált emberek néznek. Plusz az elvált, alkoholt fogyasztó, dohányos, ateista. Attól, hogy a meztelenség és a szexualitás ábrázolása egyidős a művészettel, nem kell, hogy a Kárpát medencét elöntse a szenny és amocsok. Ezek a nem kívánatos művek (más művekkel együtt) össze lesznek írva, és ki lesznek tiltva a kiállítótermekből. Ideológiailag jól képzett fiatal rohamosztagosok gondoskodnak majd arról, hogy ne legyenek elhajlások. Volt már itt ilyen. A Vatikán államot megjárt kiállítást is be akarták már záratni, meg felrobbantani. Egyetlen vatikáni művészettörténész se akarja nekünk megmondani, hogy mi erkölcsös, és mi nem! A forradalom folytatódik.

Sapika 2014.03.16. 23:48:00

@Amocsok: Sajnos roppant műveletlen vagyok, és nem tudom, melyik az a Vatikán államot megjárt kiállítás, melyet be akartak már záratni.
----
Úgy tűnik, itt is pávatánc van a különböző szempontok között:
(1) Legyen meg a modernitás látszata a külföld előtt (azaz legyenek érdekes kiállítások olyan múzeumokban, melyekbe a 99%-os többség be sem teszi a lábát)
(2) A jobbos választóközönség se háborodjon fel: inden, ami az utcán látszik majd (emlékművek, nemzeti színház épülete, stb.) feleljen meg az ő ízlésének
(3) És lássa mindenki, hogy érdemes a hatalomhoz dörgölőzni, mert a jutalom nem marad el.
-----
Jól elviccelődünk itt mi ezen. De még én, a laikus, is látom, hogy közben a jó, jövőbe mutató művészetre pont úgy nem kerül támogatás, mint a 20. században szinte mindig. Azt viszont elképzelni sem tudom, hogyan lehetne ez sokkal jobb, mint most. Sokadik generációs módos polgárság, mint vásárlóerő, nincs, az állam pedig nálunk politikai alapon kinevezett hivatalnokokkal intéztet mindent talán már évszázadok óta.

De ha csak oda visszajutnánk, hogy a köztéri alkotásoknak tisztes szakmai zsűrije és nyílt pályáztatása lenne. 1890 körül egyszer már eljutottunk ide, legalábbis a Szépművészetiben úgy 2000 körül volt egy kiállítás a parlament épületére anno befutott tervekből, melyekből a zsűri kiválasztotta az azóta is látható neogótikust. (Nekem, hozzá nem értőnek, a többi terv is tetszett, de ez a csicsás végül is jól bevált, a város ékeként tartják nyilván azóta is.)

Amocsok 2014.03.17. 10:24:55

@Sapika:
Egyre nehezebb előkeresni ezeket a régi botrányokat.
stop.hu/velemeny/ongolok-nitsch-tol-ice-t-ig/801493/
index.hu/kultur/pol/inkvizicio/
És ha van hozzá gyomrod, akkor ezt is megnézheted:
hu.metapedia.org/wiki/Hermann_Nitsch

Csak a tér fogy el. De a fotósok még bátran fotózhatják a csendéletet, tájat, állatokat. Utóbbiakat csak addig, amíg valamelyik állatvédő szervezet nagy igyekezetében ki nem harcol az ellen is egy törvényt.

Sapika 2014.03.17. 10:57:19

@Amocsok: "Csak a tér fogy el. De a fotósok még bátran fotózhatják a csendéletet, tájat, állatokat. Utóbbiakat csak addig, amíg valamelyik állatvédő szervezet nagy igyekezetében ki nem harcol az ellen is egy törvényt."

És ez így megy majd tovább, egyre fokozódva, még négy évig legalább.

-----
Egyébként a Nitsch kiállítás körüli botrányra emlékszem, de arra nem mentem el; a pár hozzám eljutott fényképből kitűnt, hogy nem az a művészet, melyet én szeretek.
-----
Érdekes adalék, hogy nemrég itt a blog.hu-n nevezte az egyik blogger Hieronymus Bosch-t beteges ízlésűnek, melyet kommentelői lelkesen helyeseltek. (Azt hiszem, az olvasói igényekhez alkalmazkodott, váltottam szót vele ez ügyben. De azóta törölte a teljes blog.hu életművét.)

Amocsok 2014.03.17. 12:50:18

@Sapika: Én sem láttam a kiállítást, de legalább elég jól dokumentált.
Egyik vele készült riportban valami olyasmit mondott, sajnálja, hogy az őt támadó magyar (keresztény) politikusok és egyházi személyek bibliai ismeretei hiányosak. :)
Nem ebben a cikkben: www.balkon.hu/balkon05_07_08/06mestyan.html
Ha Bosch-t nem nevezné betegesnek, hogyan nevezhetné annak a komplett 20. századi művészetet? Őt is meg kell érteni valahol! :)

Sapika 2014.03.17. 14:10:53

@Amocsok: Nézzük például, hogyan indult ez a komment-folyam itt:
"Nem tudom mi értelme van annak, hogy ezeknek az embereknek valakik bemagyarázzák, hogy ők művészek. ... Azt mindenki látja, hogy a művek nagy szarok."
Most lehet, hogy az illető kommenttársnak több alapja van az ítélkezésre, mint nekem, ezt nem tudhatom. Én mindenesetre azt szoktam mondani, ha elégedetlen vagyok egy alkotással vagy egy kiállítással, hogy
nekem nem tetszik
nekem nem mond semmit
nekem unalmas
a maga eredeti kontextusában lehet, hogy fontos volt, de itt és most már nem mond semmit
stb., stb.
És továbbmegyek a következő képhez, vagy hazamegyek, vagy az előcsarnokban megvárom azokat, akikkel együtt mentem el a kiállításra.

Persze azért volt, hogy határozottabb véleményt fogalmaztam meg. Utoljára akkor, amikor a kecskeméti Ciffrapalotában láttam az alaptörvény tiszteletére kiírt nemzeti gyerekrajz verseny győztes alkotásait.

Sapika 2014.03.17. 14:17:26

@Sapika: @Amocsok: előbb hibásan írtam.
Ez rossz megfogalmazás: "nekem nem mond semmit"
Helyette ez kellett volna: "nem hat rám".
(((Nyilvánvaló, hogy a jó műalkotásnak nem mondani kell valamit (message), hanem befolyásolnia kell a néző érzelmeit, vagy látásmódját, vagy gondolatait, vagy mindezeket együtt. Nem is tudom, hogy írhattam le ekkora baromságot.)))

Amocsok 2014.03.17. 14:44:34

@Sapika: Nem értem az önostorozást. Nem önmagában említetted a mondanivaló nélküliséget. Nem egyetlen kritériumként. Miért gond az, ha már (esetleg) más kritériumnak sem felel meg valamelyik mű, akkor legalább legyen üzenete, mondanivalója. Én nem szoktam aprózni. Egy alkotás legyen szép, és/vagy legyen mondanivalója! Ha ez ok, akkor elnyeri a tetszésem, ha nem akkor számomra érdektelen. Más számára attól még lehet érték.

Amocsok 2014.03.17. 15:08:43

@Sapika: "...alaptörvény tiszteletére kiírt nemzeti gyerekrajz verseny..."
Van erről valahol valami? Nem találok semmit. Kíváncsi lennék, hol tart ma a kisgyermekek ideológiai képzése?

Sapika 2014.03.17. 15:29:29

@Amocsok: párat elküldtem neked emailben (a blog.hu-n keresztül), személyes használatra.

Amocsok 2014.03.17. 17:27:33

@Sapika: Köszönöm szépen, megkaptam. Válaszoltam is, de szerintem nem ment át.
Tisztességes munkák (gondolom, te is válogattál) a gyermekek részéről. Nem mintha a tanarakat akarnám ezzel megróni. Ha rajztanár lennék, és azt szeretném, hogy a gyermek (nagyonnagyonnagyon) sikeresen szerepeljen a versenyen, én is valami hasonló instrukcióval látnám el őket. A családos kép a többitől kicsit (nagyon) visszafogottabb. Ha már a téma ilyenre sikeredett, legalább a zsűrit sikerült jól megválasztani?

Sapika 2014.03.17. 17:41:55

@Amocsok: Turistaként estem be a Cifrapalotába, meglepetésként találtam ott még ezt is. Szokásom, hogy mindent végigfényképezek, amit érdekesnek találok, ha megengedik, így itt is kattintgattam. Természetesen a furcsább képeket küldtem el neked. Gőzöm sincs, kik szoktak zsűriztetni, a (másik) valóságban műszaki és természettudományos kutatás-fejlesztés a szakmám.

Amocsok 2014.03.17. 17:48:30

@Sapika: Furcsább képeket? Ja, hogy akkor nem ez volt a zöm. Akkor kicsit elő-előítéletes voltam. Mert valami ilyesmire számítottam a képek ismerete előtt is.
Sikerült (talán) válaszolnom emilben.

Sapika 2014.03.17. 18:03:31

@Amocsok: Igen, és én is írtam újra a lomtár-lomtárba.

Amocsok 2014.03.17. 18:07:34

@Sapika: Én a fiókomnak szoktam írogatni. :)