Kigyós Fruzsina 2013.11.22. 14:47

Vándorlás a Millenárisba

amb4.jpgIsmét megrendezik a hazai képzőművészeti piac legfontosabb eseményét, az Art Market Budapestet. A magyar art fair igazgatóját, Ledényi Attilát kérdeztük az újdonságokról.

 

KF: Egy évvel ezelőtt az Art Market Budapest gyors növekedéséről, nemzetközi híréről, a Kolozsvári Iskola sikeréről és az izraeli kiállítókról beszéltünk. (FAH 2012/5., 30.) Idén mi a központi téma, és mi változik?


LA: 2012 számos szempontból fordulópont volt. A külföldi galériás kiállítóink aránya meghaladta a magyarokét, a vásár alapterületét jelentősen megnöveltük, több mint harmadával nőtt a látogatók száma is. Ami tavaly jól működött és bevált, azokkal az elemekkel ezúttal is találkozhat a látogató. Idén viszont Kolozsvár művészete után elvontabb téma kerül fókuszba, a „La Grande Migration” elnevezésű programunk a migráció társadalmi jelenségének kortárs képzőművészek általi feldolgozását járja körül: szokás szerint egy nemzetközi kurátori kiállítással is készülünk, ahol mintegy húsz alkotó munkáját mutatjuk be. A vásár helyszínét „akciódúsabbá” tesszük, gazdagodik a performanszok és művészeti akciók választéka. Érezhető lesz az is, hogy tavaly óta jelentősen bővült a vásár nemzetközi beágyazottsága: közvetlen kapcsolatokat építettünk New Yorktól Tel-Avivig, Isztambultól Zürichig, Rigától Cataniáig, Berlintől Bukarestig.


KF: Melyik országokból várhatók most a kiállítók?


LA: Az első két évben 14 ország mutatkozott be a vásáron, ezt idén legalább 50%-kal növeljük. A korábbiak mellett kiállítók érkeznek Grúziából, Lengyelországból, Lettországból, Spanyolországból, Svájcból, Szlovákiából és Ukrajnából is.


KF: A nagy érdeklődés miatt lesz idén szelektálás a jelentkezők között?


LA: A kiállítói választék véglegesítése beszélgetésünk idején is zajlik. Szeretnénk, ha nem az egyszerű „eltanácsolás” dominálna, hanem sokkal inkább egyfajta „edukatív” megközelítés, az igazán izgalmas új szereplők kiállítási anyagának finomítása. A nemzetközi bővüléshez egyébként jelentősen hozzájárult a szakmai testület három új galériás tagja, a bukaresti Adina Zorzini, a berlini Nicole F. Loeser és a nemrégiben Bécsben is galériát nyitott ljubljanai Dejan Sluga közreműködése, valamint néhány nemzetközi vásárral kialakított partneri kapcsolatunk is. Így helyhiány miatt végül mégis kénytelenek vagyunk néhány kiállítót eltanácsolni. A vásár alapterülete 5–6000 négyzetméter, a jövő évben akár a további növekedés is felmerülhet, bár úgy érzem, a látogatói élvezhetőség kritikus határa közelében vagyunk.

amb3.jpg
KF: A gyűjtői réteg idecsábítására milyen lépéseket tesztek? Keletről nyugatra vagy keletről keletre összpontosítotok?


LA: Mindkét irány egyaránt fontos. A már említett partneri kapcsolatoknak és az új kiállító országoknak is köszönhetően bővül a külföldi érdeklődők és vendégek száma. A napokban például egy harminc fős, ukrán kurátorokból és gyűjtőkből álló társaság jelentkezett be. A vásár saját kommunikációja mellett számos kiállítónk – például a törökök vagy az olaszok – is intenzíven kampányolnak mellettünk, magukkal hozzák gyűjtőiket. Idén talán nem fut be Jeremy Irons, de más – köztük műgyűjtő – „sztárokkal” is kapcsolatban vagyunk.


KF: Egyes szakemberek úgy vélik, hogy Kelet-Európa lesz a következő sikerrégió, mások szerint viszont csak a Vasfüggöny leomlása utáni években voltunk fókuszban.


LA: A posztkommunista országok egy része a közelmúltban kezdett igazán kinyílni, így művészetük is láthatóbb, fokozatosan hozzáférhetőbbé válik. Ebből is következően a nemzetközi érdeklődés újabb hulláma érzékelhető, illetve prognosztizálható. Az Art Market Budapest ezt saját eszközeivel igyekszik elősegíteni és természetesen kihasználni, Budapest szerepe ebben a folyamatban akár meghatározó is lehet. Közép-Ázsia kifejezetten izgalmas és komoly potenciált jelent. De itt van a balkáni régió, amire külön programot kezdünk kialakítani. A hazai szakemberek közül néhányan jól ismerik a közeget, személyes kapcsolatokat ápolnak Horvátországban, Boszniában, Montenegróban és máshol, ismerik a földrajzi, társadalmi, politikai, így a művészeti terepet is, nyugati kollégáiknál jobban értik és érzik az itteni gondolkodásmódot. Márpedig erre jól tudunk építeni. Kiváló példa erre a jelenségre tavalyi kolozsvári programunk sikere is.


KF: Vásárigazgatóként vagy vásárlátogatóként mit gondolsz: beszélhetünk már magyar színtérről a nemzetközi kortárs képzőművészetben?


LA: Egyértelműen azt érzem, hogy a perifériáról fokozatosan beljebb kerülünk, bizonyos irányokból kifejezetten komoly érdeklődés mutatkozik a magyar kiállítók iránt – gondolok itt például az új isztambuli és londoni vásárokra. A szélesebb piacon viszont még visszafogott az „izgalom” a művészeink iránt, a magyar még nem eléggé „szexi”. Jellemző mozzanat, hogy az Art Basel egyik kiállítója a fülem hallatára magyar művészét lengyelként mutatta be egy érdeklődőnek. Miközben a budapesti galériák – részben épp a folyamatos vásári jelenlét miatt – kevésbé ismeretlenek ma már a nemzetközi piacon.

Az Art Market Budapest vásárt november 28. és december 1. között rendezik meg a Millenáris Parkban. A Flash Art folyamatosan jelentkezik majd a helyszínről, fotókkal, riportokkal és interjúkkal.

Címkék:art fair Art Market Budapest Ledényi Attila Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://flasharthungary.blog.hu/api/trackback/id/tr815649354

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.